Onderwijs, vermogen van morgen

 

De Balie, Amsterdam

Op 19 september voerden vier gezaghebbers in het onderwijsveld een gesprek onder de titel Onderwijs, vermogen van morgen. Wat vraagt de huidige samenleving van het onderwijs? Voldoen we daar aan? Waar ligt verantwoordelijkheid? Wie neemt die verantwoordelijkheid?

Een videoregistratie van de avond kunt u via de volgende link bekijken:
www.debalie.nl/de-balie-tv.

Een schriftelijk verslag van de avond en een blik op mogelijke vervolgstappen.

Achtergrond

Men kan het onderwijswerk een warm hart toedragen en niettemin vaststellen dat hier sprake is van een serieuze dreiging van infantilisering en inkrimping van het verantwoordelijkheidsperspectief. En dat in een domein dat van cruciale betekenis is voor de toekomst van een samenleving omdat daar, in het onderwijs, voor leerlingen volwassenheid mogelijk wordt gemaakt.

In het onderwijs wordt geregeld of geprogrammeerd, zo lijkt het, en leraren voeren uit. Maar onderwijs is niet maakbaar als gebruiksvoorwerp. Leraren geraken in verlegenheid: relatie, motivatie, leerprocessen, goede sfeer, veiligheid, het zijn geen gebruiksvoorwerpen, maar kwaliteiten van bestaan en een leraar weet dat. Daarom verzetten zij zich ook tegen de overmatige aandacht voor scores.

De organisatie was in handen van de Iona Stichting, NIVOZ/hetkind en De Balie.