Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 44 Next Page
Page Background

3

STICHTING 

JAARVERSLAG 2015

I

O

N

A

Wie op een zondagmiddag door de binnenstad van Amsterdam

loopt, zal aan weinig kunnen merken dat het zondag is. Toeristen,

dagjesmensen, maar ook Amsterdammers zelf, winkelen er druk op

los, restaurants en café’s zijn overvol – en dat was op het diepte-

punt van de economische crisis niet anders.

De wekelijkse vrije dag is voor velen al lang geen rustmoment

meer, maar een dag waarop je eindelijk toekomt aan al die bezig-

heden en afspraken waar doordeweeks geen gelegenheid voor

was. Wie de koopzondag links laat liggen, gaat sporten, het huis

schoonmaken, naar een film, een concert, een museum of een

speciaal evenement voor het hele gezin. Uitwaaien op het strand,

de stapel alweer oude kranten en tijdschriften doornemen, uitge-

breid tuinieren, koken: activiteiten die zeker ontspannend kunnen

zijn, maar dan toch regelmatig doorkruist kunnen worden door

mailtjes, whats app-berichtjes en telefoongesprekken. Waar je ook

bent, de buitenwereldruis gaat met je mee. En als het te lang stil

blijft, ‘post’ je zelf een foto op Facebook, of je verstuurt een tweet

met jouw commentaar op een zogeheten

trending

topic

. Van een

werkelijke 24uurs economie is nog geen sprake, maar we kunnen

het nieuws in de wereld, als we willen, wél vierentwintig uur per

dag volgen en zelf ook vierentwintig uur per dag bereikbaar zijn.

Het is geen kunst om daar kritisch of mismoedig over te zijn.

Een stad moet op adem kunnen komen, kinderen moeten zich af

en toe stierlijk kunnen vervelen en hardwerkende volwassen met

daarnaast een druk privéleven hebben een paar uur bezinning per

week, of nu en dan wat

quality

time

voor zichzelf en elkaar hard

nodig.

Dat is zeker waar. Maar wie hierbij te snel aan het moraliseren

slaat, verliest oog voor de waarde van deze geheel nieuwe

dynamiek.

Het snelle, vluchtige contact kan wel degelijk tot diepgaande

vriendschappen voeren. Zeker, veel sociale media lijken etalages

voor grote ego’s, maar wie de vele selfies en de schreeuwerige

oneliners negeert, ziet toch óók hoe liefdevol veel mensen van een

afstand met elkaar (willen) meeleven.

Rondom een maatschappelijk ideaal of kleinschalig initiatief van

een handjevol enkelingen scharen zich soms, als vanzelf, medestan-

ders die enkel en alleen uit waardering hun bijdrage willen leveren.

Geen bedrag, overgemaakt naar de rekening van een Goed Doel,

maar een paar uur van hun kostbare tijd; mensen die hun expertise,

hun inzicht, hun talenten inzetten om het sympathieke plan te

laten slagen of er eerst al draagvlak voor te creëren.

Daarbij wordt de scheidslijn tussen professionals en ‘amateurs’

steeds poreuzer. In het gunstigste geval heeft men elkaars vragen

Jaarverslag Iona Stichting 2015